محصولات پیشنهادی

سرامیک ضد اسید

سرامیک ضد اسید یکی از محصولات جدید است که در سال‌های اخیر تولید و روانه بازار شده است. در این محصول لعاب روی سرامیک حذف شده و در نتیجه مقاومت آن افزایش یافته است. این سرامیک‌ ها که در انواع مختلفی تولید می‌شوند، کاربرد های گوناگونی دارند.

سرامیک ضد اسید

همانطور که از نامش پیداست، سرامیک ضد اسید نوعی سرامیک جدید است که از مقاومت بالایی برخوردار است. این سرامیک بدون لعاب است و در برابر مواد اسیدی دچار هیچ گونه آسیب نمی‌شود. چرا که قدرت جذب آب در آن بسیار پایین است.

رنگ این سرامیک‌ها غالبا کرم رنگ است و استحکام بالایی دارند. برای ساختن این سرامیک، آن را در اشکال هندسی مستطیل و مربع تولید می‌کنند. به دلیل مقاومت بالا، نصب سرامیک ضد اسید، غالبا در مکان‌هایی که کف و دیواره‌های آن در معرض مواد اسیدی و شیمیایی قرار دارند، کاربرد دارد.

اگر شما نیز به دنبال نصب این سرامیک‌ها هستید، در ادامه ما را همراهی نمایید تا بیشتر به کاربردها و مزایای آن اشاره کنیم.

اگر به دنبال کسب اطلاعات درباره کاشی بیمارستانی هستید به این صفحه مراجعه کنید.


سرامیک ضد اسید چیست؟

سرامیک ضد اسید برخلاف اغلب سرامیک هایی که در صنعت ساخت و ساز به کار می‌روند، بسیار مقاوم است. این سرامیک‌ها که در سال‌های اخیر تولید شده‌اند، در برابر تمام موادی که دارای خاصیت خورندگی هستند، مقاومت دارند و به هیچ عنوان دچار خوردگی و تخریب نمی‌شوند.

در گذشته که این سرامیک‌ها تولید نشده بودند، جای خالی آن‌ها در مکان‌هایی که در معرض مواد اسیدی و شیمیایی بودند، کاملا حس می‌شد. اما با تولید سرامیک‌های ضد اسید، صنایع و مکان‌هایی که در آن‌ها از اسید استفاده می‌شود، با خیالی آسوده به فعالیت ادامه می‌دهند.


سرامیک ضد اسید

سرامیک ضد اسید و ویژگی های آن

• سرامیک ضد اسید دارای روکش لعابی نیست و همین مسئله مقاومت آن‌ را بالا برده است.

• این سرامیک‌ها جذب آب بسیار ناچیزی در حدود 5/1 درصد دارند و همین مسئله از یخ‌زدگی و شکستن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

• رنگ این سرامیک‌ها غالبا کرم رنگ است و به دلیل استحکام بالای خود شناخته شده‌اند.

• این سرامیک‌ها در اشکال هندسی مستطیل و مربع تولید می‌شوند و برای ضخامت و ابعاد آن‌ها هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

• این سرامیک‌ها از مقاومت مکانیکی بالایی برخوردار هستند. به این ترتیب در معرض شوک‌های حرارتی، ساییدگی، خمیدگی، خط و خش و غیره استحکام زیادی دارند.

سرامیک ضد اسید معمولاً از مواد متراکم مانند چینی ساخته می‌شود و سرعت جذب پایینی دارد. این سرامیک‌ها در برابر تخریب شیمیایی مقاوم هستند. گاهی ممکن است روی سرامیک ضداسید، لعاب یا پوشش خاصی بدهند تا مقاومت آنها را در برابر اسیدها و سایر مواد خورنده بیشتر شود. سرامیک ضداسید علاوه بر مقاومت شیمیایی، اغلب غیر لغزنده و مقاوم در برابر سایش و پارگی نیز هست، این امر باعث می‌شود که آنها در مناطقی که ممکن است از ماشین‌آلات سنگین یا وسایل نقلیه استفاده شود، به یک انتخاب محبوب تبدیل شود. آزمایشگاه‌های مواد شیمیایی نیز یکی از مکان‌هایی است که استفاده از این سرامیک‌ها در آنها ضروری است.

به طورکلی، سرامیک ضداسید راه‌حلی مناسب، برای مکان‌هایی است که کفپوش در معرض اسیدها و سایر مواد خورنده قرار دارد.

اگر به دنبال سرامیک گرانیتی هستید به این صفحه مراجعه کنید.


سرامیک ضد اسید و کاربرد ها

سرامیک ضد اسید به دلیل استحکام و مقاومت بالا در مکان‌های زیادی کاربرد دارد. نصب سرامیک ضد اسید در انبارهای مختلف، صنعت گاز و نفت، نیروگاه، صنایع لبنی، صنعت پتروشیمی، صنعت فلزی، صنایع غذایی و دارویی، کارخانه‌های تولید مواد شوینده، کارخانه‌های تولید و بازیافت سولفور و اسید سولفوریک و موارد دیگر که در آن‌ها اسید یا باز روی سطوح ریزش می‌کنند، گزینه خوبی است. در ادامه به کاربردهای آن به طور کامل می‌پردازیم:

• از سرامیک ضد اسید در حوضچه‌های اسیدی و مواد شیمیایی به منظور پوشش آن‌ها استفاده می‌شود.

• در مکان‌های صنعتی از این سرامیک‌ها برای کفپوش‌ها و دیوارپوش‌ها استفاده می‌شود.

• در صنایع مختلفی اعم از مواد غذایی، کنسرو سازی، صنایع روغن‌کشی و موارد دیگر، این سرامیک کاربرد زیادی دارد.

• در کارخانه‌های نوشابه‌سازی، فرآورده‌های گوشتی و بسته‌بندی مواد غذایی از این سرامیک استفاده می‌شود.

• برای پوشش کف مکان‌های مرطوب از قبیل آشپزخانه‌های صنعتی و سرویس‌های بهداشتی، از این نوع سرامیک استفاده می‌شود. چراکه جذب آن در آن بسیار ناچیز است.

• برخی از مدل‌های سرامیک‌های ضد اسید از سطح عاج‌دار برخوردار هستند. این مدل‌ها در حاشیه استخرها و کف آشپزخانه‌های صنعتی کاربرد دارند که از لیز خوردن افراد روی سرامیک جلوگیری شود.

• برای کف انبارهای صنعتی که در آن‌ها بارهای سنگین قرار می‌گیرد، استفاده از این سرامیک‌ها گزینه مناسبی است.

• در برخی اماکن عمومی که پررفت و آمد هستند و ترافیک در آنجا همیشه زیاد است، این سرامیک‌ کاربرد دارد.

• برخی مکان‌های مرطوب که در آنجا امکان جذب رطوبت بالاست و باعث ایجاد بوی آزاردهنده می‌شود، از این سرامیک استفاده می‌شود. چراکه جذب آب ندارد و نبودن آب از ایجاد بوی نامطبوع و آزاردهنده جلوگیری می‌کند.

• این سرامیک‌ ها که تحمل فشار و وزن زیادی دارند، در محیط‌های کارگاهی که وسایل حمل و نقل بار عبور می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سرامیک استخر با کارشناسان ما تماس بگیرید


کاربرد سرامیک ضد اسید

سرامیک ضد اسید و نحوه نصب

به منظور نصب سرامیک ضد اسید لازم است اصول کاربردی رعایت شود. یکی از مهم‌ ترین اصول، استفاده کردن از ملات ضد اسید استاندارد و انتخاب محل مناسب برای نصب است. چنانچه از ملات‌های معمولی استفاده شود، پس از گذشت مدت زمانی، اسید ملات را خورده و در بندهای سرامیک نفوذ می‌کند. به این ترتیب سرامیک لق خواهد شد و بوی نامطبوعی در فضا می‌پیچد.

از دیگر اصول مهمی که هنگام نصب باید رعایت شود، بررسی سطح زیرین سرامیک ضد اسید است. در این بررسی لازم است شیب‌دار یا صاف بودن سطح مشخص شود. خصوصا در فضاهایی مانند حمام که باید کف به سمت کانال فاضلاب هدایت شود.

برای اینکه در هزینه‌ها صرفه‌ جویی کنید، می‌توانید به جای ضد اسید بودن ملات، از بندکشی ضد اسید استفاده کنید. به این ترتیب مواد بندکشی به هیچ عنوان نباید از سیمان باشد.


سرامیک ضد اسید و نکات مهم برای نصب آن

• برای اینکه بتوانید سرامیک ضد اسید را نصب کنید، قبل از آن باید زیرسازی محل نصب را چک کرده و از مناسب بودن آن اطمینان کنید.

• برای نصب کردن سرامیک‌های ضد اسید صنعتی، از ملات یا چسب ضد اسید استفاده کنید.

• برای اینکه بتوانید از ملات، چسب و خمیر بندکشی به درستی استفاده کنید، لازم است به تمام دستورالعمل‌های درج‌شده روی آن که توسط شرکت سازنده طراحی شده، توجه و عمل کنید.

• زمانی که نصب انجام می‌شود، با توجه به ابعاد سرامیک باید 3 تا 5 میلی‌متر به عنوان بند در نظر گرفته شود. در واقع نصب این سرامیک‌ ها بدون بندکشی کار درستی نیست.

• از آنجا که زمان سفت شدن و یا گیرش ملات، چسب یا خمیر ویژه بندکشی بسیار کم است، لازم است هنگام نصب و بندکشی تمام اضافه‌ های ملات، خمیر یا چسب را به سرعت پاک کنید. چرا که پس از گیرش این ترکیب بسیار سخت می‌شود و دیگر نمی‌توانید اضافات آن را از سطوح جدا کنید.

• باید توجه کنید بندکشی سرامیک‌ ضد اسید را هنگامی انجام دهید که این کار باعث از بین رفتن تراز سرامیک‌ها یا لق شدن آن‌ ها نشود.

• برای بندکشی استاندارد سرامیک‌ها لازم است از خمیرهای ضد اسید استفاده شود و برای گیرش ملات باید چسب مخصوص (اپوکسی) به کار رود.

• بندکشی توسط خمیر مخصوص باید طوری انجام شود که هیچ منفذی در بین سرامیک‌ ها مشاهده نشود. چرا که از طریق منافذ کوچک، اسید به سطح داخلی آن نفوذ می‌کند و به مرور باعث خوردگی و خرابی سطح زیرین سرامیک‌ها می‌شود.

مجموعه بازرگانی شهیدی مفتخر است تمامی خدمات مربوط به سرامیک طوسی را در اختیار شما قرار دهد.


نصب سرامیک ضد اسید

خصوصیات سرامیک ضد اسید

اگر بخواهیم به‌طور مختصر به برخی از خصوصیات سرامیک ضداسید اشاره کنیم می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

بسیار بادوام: سرامیک‌های مقاوم در برابر اسید فوق العاده بادوام هستند و می‌توانند در معرض طیف وسیعی از مواد شیمیایی مقاومت کنند و برای استفاده در محیط های صنعتی خشن، ایده آل هستند. 

مقاومت در برابر دما: سرامیک ضداسید می‌تواند در برابر درجه حرارت بالا و شوک حرارتی شدید مقاومت کنند.

تخلخل کم:  سرامیک‌های ضد اسید، دارای تخلخل کم هستند. این خصوصیت باعث می‌شود در برابر جذب مایعات مقاومت کنند. کفپوش‌هایی تخلخل کم دارند برای استفاده در صنایع غذایی و نوشیدنی ایده‌آل هستند.

بهداشت: به علت اینکه این سرامیک‌ها مقاوم در برابر اسید هستند به راحتی تمیز می‌شوند و امکان رشد باکتری‌های بیماری‌زا کاهش پیدا می‌کند، بنابراین برای استفاده در صنعت مراقبت‌های بهداشتی عالی هستند.

مقرون به صرفه: شاید در نگاه اول قیمت این سرامیک‌ها نسبت به انواع معمولی بالا به نظر برسد، اما سرامیک ضداسید یک گزینه مقرون به صرفه در مقایسه با سایر سرامیک‌ها هست. زیرا دوام بالای آنها باعث می‌شود هزینه جانبی به شما تحمیل نشود.

تنوع در تولید: سرامیک‌های ضداسید درطیف گسترده‌ای از اشکال و اندازه‌ها تولید می‌شوند و می‌توانند جوابگوی سلیقه‌های مختلف باشند. این سرامیک‌ها قابل سفارشی سلزی نیز هستند.


سخن آخر

با توجه به اینکه سرامیک ضداسید در دماهای بسیار بالا فرآوری و ساخته می‌شود، بافت بسیار فشرده و کم آبی دارد. بافت فشرده این سرامیک مقاومت در برابر خمش و سایش این کاشی را نسبت به کاشی‌های معمولی بسیار بالاتر برده است. رنگ این کاشی‌ها هم ثبات بالاتری دارد. ضدلغزش بودن این کاشی‌ها آنها را برای محیط‌هایی که رفت و آمد زیاد وجود دارد و یا کارگاه‌ها و کارخانه‌های و مکان ‌هایی که احتمال لیز خوردن در آنجا بالا است مناسب کرده است، بنابراین اگر به دنبال یک سرامیک با خصوصیات ذکر شده هستید سرامیک ضداسید یک پیشنهاد عالی است.


مطالب پیشنهادی

دیدگاه کاربران

<_textarea rows="5" placeholder="پیام *" name="comment" required >
captcha